Veel jonge mensen staan geparkeerd. In het leven, bij hun ouders op zolder, in hun wonen. Dit leidt tot existentiële vragen rondom zelfstandigheid en een onbestemde toekomst.
Veel hoekwoningen in stempelwijken uit de jaren ’60 en ’70 hebben in de achtertuin vrijstaande garages. Daarin staat zelden een auto geparkeerd. Veel van deze garages zijn bovendien slecht onderhouden en doen dienst als goedkope, verwaarloosde opslagruimte. Alleen al in de wijken Eckart en Vaartbroek heb ik er zeker 40 geïdentificeerd.
Op basis van GIS-analyses blijkt dat zeker een achtste van de voorraad hoekwoningen uit ’60-’70-wijken de potentie heeft om van de vrijstaande garage in de achtertuin een kleine woning te maken. Dit zijn er 30.000.
Is zo’n vrijstaande garage als woning te benutten? De gemiddelde garage uit die periode is 3 × 6 meter. Bij het voormalige huis van mijn grootouders op de Schutterlaan zelfs 3,4 × 7,3. Door een lichte houten biobased opbouw is een kleine woning (36 m²) te realiseren.
Bij een investering van €100.000, afschrijving 30 jaar, hypotheekrente 4%, een rendement van 8%, zou de kale huur op de particuliere markt tussen de €700 en €800 moeten uitkomen.
Onderliggende beleidsvraag aan de gemeente is: geparkeerd zijn en blijven, of zelfstandig kunnen wonen? Overruimte genoeg!
"*" geeft vereiste velden aan